Projecten

Het lopende onderzoek binnen het CRHN spitst zich toe op een aantal concrete projecten:

•   De uitspraakleer van Johannes Kinker (naar een onuitgegeven Luiks collegedictaat uit ca. 1820 en Kinkers eigen collegevoorbereidingen) en de geschiedenis van het uitspraakonderwijs van het Nederlands als vreemde taal (o.l.v. Guy Janssens en Gijsbert Rutten).

•   Wetenschappelijke editie van het aantekeningenboek (1823-1826) van het Luikse studentengenootschap Tandem (o.l.v. Kris Steyaert).

•   Inventarisatie en analyse van het Nederlandse literatuuronderwijs in Wallonië, i.h.b. aan de universiteit te Luik, in de periode 1830-1900 (o.l.v. Kris Steyaert).

• Zeventiende-eeuwse leergrammatica’s van het Nederlands voor Franssprekenden, met een uitgave van Jean de Heisters Grammaire flamande (o.l.v. Guy Janssens).

•   Twee eeuwen neerlandistiek aan de Université de Liège (o.l.v. Guy Janssens).

_______________________________

Daarnaast treden de leden van het centrum op als promotoren voor masterscripties aan de Université de Liège m.b.t. de geschiedenis van het onderwijs van het Nederlands:

•    de Lamotte, Claire (2011), ”t Fier gemijterd Luik haast achter Maas en Waal zal luistren naar uw stem en Hollands rijke taal’: Transcriptie en analyse van Johannes Kinkers aantekeningen voor zijn cursus Nederlandse literatuur en welsprekendheid aan de universiteit te Luik (1818-1830) (promotor: Kris Steyaert). Winnaar Taxandria Scriptieprijs 2011.

•    Degodenne, Michaël (2010), De uitspraakinstructies in drie zeventiende-eeuwse leergrammatica’s van het Nederlands voor Franssprekenden (promotoren: Guy Janssens en Germain Simons). Laureaat Taxandria Scriptieprijs 2010.

•   Korvorst, Barbara (2009), Het onderwijs van het Nederlands aan het Collège Saint-Hadelin (1881-2008) en het Athénée royal (1851-2008) te Visé (promotoren Guy Janssens en Germain Simons).

•    Dassargues, Lauranne (2009), De rol van strips in taalonderwijs: in het bijzonder in de les Nederlands (promotoren: Gert Meesters en Germain Simons). Laureaat Taxandria Scriptieprijs 2009.

•    Brandt, Laura (2007), De directe methode voor Waalse leerlingen: theorie, analyse van leerboeken en toepassingsexperiment (promotoren: Guy Janssens en Germain Simons).

•    Rémont, Clarisse (2006), Desideer Claes en het onderwijs van het Nederlands aan Waalse leerlingen in de periode 1850-1900 (promotor: Guy Janssens).